torsdag 16 september 2010

Bärsele

Vill verkligen ha en bärsele har jag kommit fram till, funderar på att önska mig en i julklapp faktiskt eller åtminstonde pengar till hjälp :).
Har kollat runt lite och fastnat för en som verkar riktigt bra!
Ergobaby Carrier heter den, lite dyrare än den "vanliga" Babybjörn men den ska vara bra mycket bättre. Har själv provat Babybjörn när Thea var mindre och den var en ren plåga att använda, man kan bara använda den en kortare period innan ryggen kollapsar. För mig var det iaf så, kommer aldrig köpa en Babybjörn då det inte fanns någon mening att använda den när man inte kunde ha den på under längre perioder.
Dels ryggont, sen blev den otroligt varm efter en stund. Man var helt blöt på hela magen efter 10-15 minuter så det verkar inte som den har så bra ventilation.
Ergobaby Carrier ska iaf vara mycket mer ergonomisk och de som provat både den och Babybjörn säger att det är stor skillnad. En person från ett forum nämnde att hon endast kunde använda Babybjörn i 10minuter med en liten bebis i innan hon hade för ont i ryggen medans Ergobaby funkade i timmar med ett barn på 2-3 år! Så det låter ju riktigt najs :)
Så jag kan iaf inte rekommendera babybjörn, alldeles för obekväm och en bärsele ska man ju kunna använda under längre perioder.

Man kan använda Ergobaby från 3månader upp till ca 5 år (18kg) och köper man till ett inlägg som heter Infant insert "Heart to Heart" så kan den även användas direkt från födseln, som här på bilden nedan så ser man att det är en liten vit "insats" i den :)

Riktigt sugen måste jag säga! trots priset, runt 1200:- för en "vanlig" och runt 1700 för en med ekologiskt bomull. Sen runt 300 för själva nyföddinlägget. Här är en sida man kan beställa den ifrån för de som vill titta lite närmre på vilka färger och tillbehör som finns till den, finns såklart på fler ställen men den här sidan verkar ha dom flesta färgerna och så :)
En sån får det nog bli sen!
Nu ska jag återgå till att slappa i soffan och kolla på när Tommy spelar ;)
God natt och sov gott!
Kram.

3 kommentarer:

  1. Uch ja, vanliga babybjörn dör man efter 10 minuter. Den som bara har ett kryss över ryggen. Har hört att det är mycket bättre med sådana som går över höften. Bärsjal ska också vara bra, då trikåsjal till små :)

    SvaraRadera
  2. Vi har också tittat på Ergobaby :)
    Tyvärr mkt pengar för oss att lägga just nu, men å andra sidan är det guld värt att få ha händerna fria och kunna bära dem i timmar i den selen..

    SvaraRadera
  3. Hanna: aa precis, den med krysset vid ryggen. Hörde på Babyproffsen idag att deras "active" var bättre för den delen. Men är ändå sugen på Ergobaby så det får nog bli en sån, de hade lite olika färger och så inne på babyproffsen :) Bärsjal förstår jag inte hur dom funkar ^^ men dom verkar mysiga!

    Tess: Mmm det är samma här, vill åka och köpa en sån direkt! men jag lär hejda mig så att vi inte ska behöva leva på skorpor och vatten :p men förr eller senare SKA jag ha en sån i min ägo ;) precis, ibland behövs armar/händer till annat än bärredskap åt barnen ^^

    SvaraRadera