söndag 17 oktober 2010

Ett par recept!

Tänkte skriva in lite recept som jag lovat tidigare, är lite dålig på att få fingrarna ur och göra saker :p Men här kommer ett par iaf, först ut är Ungersk Gryta som jag berättat om i tidigare inlägg. Grymt gott och har hittills inte träffat en enda person som inte fullkomligt älskat det!

Ungersk Gryta.
Sätt ugnen på 225 grader.

ca 3 dl långkorningt ris
1-2 gula lökar, två om dom inte är så stora.
5 hg fläskstek/fläskfilé/kotlettrad eller liknande mört kött.
1½ dl vatten
1 tärning med köttbuljong
3-4 tomater, här också beroende på storlek
3 paprikor i valfri färg. Brukar ta röd och gul då ja tycker bäst om dom :)
3 dl grädde, brukar ta 4-5 ibland beroende på grytans storlek :)
1 dl ketchup

*Häll upp riset i en ugnsform, gratängform
*Finhacka och stek löken, häll över riset i formen
*Tärna och stek köttet, häll i formen
*Häll i vattnet i stekpannan och tillsätt buljongen, hetta upp tills buljongen lösts upp och häll ner i formen.
*Skiva tomaterna och lägg i formen
*Skiva paprikorna och lägg i formen
Blanda ketchup med grädde och häll detta över alltihop i formen.

Stoppa in formen i ugnen i ca 45min, man kan annars provsmaka riset efter 40-45 min och se så det är genomkokt. Håll lite koll på formen efter ett tag och lägg eventuellt lite aluminiumfolie över ifall paprikan börjar se för bränd ut.

Smaklig måltid :)

Nästa måltid är också en favorit och perfekt för den som närmar sig förlossning och vill ladda kalorier ;D

Symöteslåda.

350 g bandspagetti (brukar använda en stor djup ugnsplåt till denna rätt, då behövs ett paket bandspaghetti)
1 strimlad purjolök
3 finhackade vitlöksklyftor
5 hg kassler i tärningar (gärna 7-8hg om man ska göra i en plåt)
1 finhackad röd paprika
1½ tsk dragon
2 dl frysta ärtor
1 msk tomatpuré
3 dl grädde
salt, peppar

Sås:
3 dl stark riven ost
1 dl grädde
1 dl mjölk
Till såsen här brukar jag öka upp mängden grädde lite samt osten så att det riktigt täcker hela plåten med ost ;)

*Koka spagettin och lägg i smord form.
*Fräs paprika, purjolök, vitlök och kassler i ca 10 min.
*Lägg sedan i ärtor, dragon, tomatpuré och grädde och låt småkoka ytterligare ca 3-4 min. *Häll röran över spagettin.
*Häll över ostsåsen och gratinera i 225 grader ca 15-20 minuter.
Sallad och vitt bröd är gott till.

Det var dom recepten, ska försöka lägga in fler men dessa är iaf mina stora favoriter! suuupergott! Symöteslådan finns även att söka fram på google ifall man skulle tappa bort receptet.
Bon apetit! ;)

Tjohej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar