tisdag 12 januari 2010

Framsteg i utvecklingen.

Sitter och blippar lite med datorn i vanlig ordning, Thea sover sin andra lur för tillfället och Tommy sitter och läser sin Berserk mangabok. Idag är hon MYCKET gladare, det är rena rama motsattsen från igår. Hon har till exempel inte gråtit en enda gång hittills idag :) Go och glad tjej helt enkelt. Men det kan ju ändra sig dramatiskt har vi ju lärt oss med tiden nu ^^ men så länge som hon är glad så är jag glad också, det är så roligt när hon är på bra humör.
Hon är otroligt duktig på att ta sig fram nu, hon kryper inte riktigt än men det är inte långt ifrån alltså. Hon ställer sig upp på alla fyra och flyttar händerna lite framåt och så åker hon ihop, ställer sig upp igen och gungar fram å tillbaka och så slänger hon sig framåt. På så sätt tar hon sig fram just nu ^^ sakta men säkert.
Sen har hon börjat försöka dra sig upp på saker också, om hon till exempel står på alla fyra bredvid bordet eller sin badbalja eller liknande så kämpar hon som tusan och lägger upp ena handen på bordet/baljan och försöker lyfta upp sig till den nivån. Väldigt otäckt tycker jag, tänk om hon skulle tappa taget, jag håller stenhård koll på henne när hon är igång med det där.
Sen har hon börjat med nytt ljud nu också, Ba!! säger hon rakt ut, om och om igen ^^ samt Baba och så viskar hon även ba och baba. Låter för gulligt ^^
Dessa ljud har hon hittills hävt ur sig i ordningsföljd allteftersom hon blivit äldre:
Aa, Oo, Aaaoo, Aboo, Boo, Ha hoo, Mamama, Mamma, Mämämä, Bababa, Babba, Ba! Abba.
Sen smackar hon med läpparna och gör pruttljud heela tiden. Jag är glad sålänge som hon inte börjar göra pruttljud när hon har maten i mun iaf ^^
Det händer mycket det första året alltså, skitroligt :) Nu vill jag ha en videokamera mer än någonsin, vi har en gammal rackare men batteriet på den börjar bli bra dåligt så jag hoppas kunna köpa en ny kamera inom en snar framtid så att man kan filma henne lite när hon gör sina framsteg. Jag får nöja mig med mobilkameran för tillfället. Den går ju förstås att filma med den också men det blir inte riktigt samma sak som med en riktig videokamera. Finns massvis med kameror för ett bra pris nu men jag suktar efter dom med full HD (värst vill man ju alltid vara såklart) och dom ligger fortfarande runt 5000:- så jag får se när jag har råd med en sån helt enkelt. Filmade Thea lite igår men hade visst inte lagt över filmen på datorn och mobilen har slut på batteriet så jag får ta och lägga upp filmen senare istället :)
Nu ska jag hitta på någe annat för här jag kan inte sitta och glo hela kvällen, ska planera kvällsmat. Har tagit fram en nötytterfilé (hette visst så, är iaf en ryggbiff) som jag tänkt hitta på något med så vi får se vad det blir :)
Tjohej sålänge!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Så bra att lilla gumman är glad idag.

    Åh, visst gör hon framsteg. Det såg vi nu bara vi varit borta några dagar. Hon har blivit så duktig.

    Ha en fin kväll.
    För mig blir det en lugn kväll nu. Har hållit på hela dagen. Tvättstugan,tagit undan julsaker och så har de varit här och rensat avloppen och det gav lite extra arbete efteråt

    Kram från farmor

    SvaraRadera