fredag 29 januari 2010

Kinamat.

Idag har vi planerat in en tur till Kinan, vet dock inte om vi ska åka norrut eller söderut ännu :) Det återstår att se! Tommy slutar om en timme så då ska vi diskutera mer om vart vi ska åka. Hoppas vi blir några st, det är så roligt när vi är ett helt gäng som åker. Annars i helgen vet jag inte vad vi ska hitta på. Är bjudna på 80-tals fest i folkan imorgon men tror inte det blir någe med det :( Känner mig fortfarande lite krasslig sen förkylningen så är nog bäst man tar det lugnt istället.

Lite smårolig frågelek som jag kopierade ifrån Hannas Blogg. Tänkte fylla i den igår kväll men det tog såå lång tid så jag orkade inte ^^ Så det fick bli idag istället.
Thea ligger och sover middag så det passade bra med lite extra tidsfördriv.


När fick du reda på att du var gravid?
Den sista September 2008.

Var bebisen planerad?
Jajjemen!

Mådde du illa mycket?
Ingenting alls.

Hur blev ditt hår?
Ingen skillnad.

Hade du mycket halsbränna?
Fruktansvärt mycket heeela vägen..

Vad tyckte du inte om för mat?
Kan inte komma på nånting som jag inte tyckte om direkt.

Vad gillade du för mat?
Mandariner, Apelsiner och semlor!! inte direkt mat men men ^^

När kände du bebisens första sparkar?
v15

När började dina förvärkar?
Hade inga förvärkar vad jag vet men vanliga sammandragningar hade jag ofta, redan vid v20.

Var du ofta orolig?
Japp

Samlade du på gravidtidningar och böcker?
Nej inte direkt, köpte väl någon enstaka. Läste det mesta på internet

Sparkade bebisen mycket?
Verkligen! Det var full fart från början till dom sista minutrarna på förlossningen.

När började du läcka bröstmjölk?
Läckte inget före förlossningen.

Fick du bristningar?
Japp. På låren, stjärten å brösten :/

Hur kommer det sig att du behöll bebisen?
Konstig fråga ^^ Hon var efterlängtad.

Blödde du nångång?
Nej.

Levde du på som vanligt?
Ja det tycker jag.

Hur gammal va du när du blev gravid?
23, 24 när hon föddes.

Hur tog dina föräldrar det?
Väldigt bra, dom blev jätteglada :)

Hur tog din partner det?
Jättebra, vi blev lika glada båda två.

Vart bodde ni?
Kopparberg.

Hur ofta gick du till MVC?
Ganska sällan i början, sen varannan vecka från v30 tror ja det var.

Vad var ditt sista SF mått?
Minns inte.

Hur många ggr åkte du in till förlossningen?
2

Hur många UL gjorde du?
2st, ett i v11 och ett i v16.

Hur började din förlossning?
Tidig vattenavgång på en onsdagsmorgon (det läckte snarare), sen åkte vi in natten till fredagen då värkarna började lite smått runt kl23-24 på torsdagen.

Hur många timmar tog din förlossning?
ca24 :/

Födde du vaginalt eller kejsarsnitt?
Vaginalt.

Hur mkt var du öppen när du åkte in?
1cm

Vilken smärtlindring tog du?
Akupunktur(värdelöst), Lustgas(också rätt värdelöst) och EDA som knappt hann att funka då jag redan var öppen 9cm när dom satte den. Var öppen mellan 3-4 när dom skulle sätta in EDA'n men sen tog det fart och på runt en timme gick jag från 4cm till 9cm.

Hade ni förberett BB-Väskan?
Jajjemen.

Hur var din partner under förlossningen?
Han var kanon, skulle inte klarat det utan honom. Men han tyckte det var jobbigt och blev själv väldigt uppstressad/skärrad.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
ca 30-35min eller nå.

Blev det komplikationer?
Nej.

Fick du sy?
Japp, 2 stygn tror ja det blev.

Hur var vikt och längd?
2875g och 47cm lång.

Ögonfärg?
Marinblå.

Hårfärg?
Ljusblond.

Ammade du?
Jajjemen.

Ammar du?
Ja, suck. Vill sluta men det vill inte hon..

Hur gammal är bebisen nu?
8 månader.

Vad tyckte du om förlossningen?
Fruktansvärd. Det värsta och bästa jag någonsin varit med om. Trodde inte att nånting kunde göra så fruktansvärt ont.

Vill du ha en till?
Vet inte, kanske.

Planerar ni en till?
Nej.

När kommer andra barnet?
Vet inte.

Hur är ert förhållande?
Perfekt :)

Hur mkt gick du upp under graviditeten?
35kg...

Vilken vecka födde du i?
39 (38+4)

Nu ska jag ta det lite lugnt och plocka undan lite i köket samt försöka fixa lite frukost. Man vet aldrig när lilltjejen vaknar igen så det är bäst att försöka få lite saker gjorda tillsdess.
Tjohej så länge!
Återkommer nog senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar