fredag 28 augusti 2009

Äntligen fredag!

Då var det fredag igen :D Idag ska vi iväg till Tommys farmor och gratulera hennes födelsedag i efterskott, det blir fika och smörgåstårta! mums! efter det blir det väl hem igen och mysa framför något tv-spel :)
Jag är stolt över mig själv! för idag har jag kommit fram till en lösning till vårat Wii problem.. Låt mig ta allt från början ;)

Det började med att vi införskaffade oss en 47" Full HD tv och kopplade in alla våra tv-spel, allt var frid och fröjd ända tills vi kopplade in Wii'n. Det visade sig att Wii inte sänder i så hög upplösning och just då hade vi endast scarten inkopplad. Det såg för j-vligt ut! Då kom jag på att vi lånad ut vår composite kabel till min käre bror så det bar iväg dit för att hämta kabeln. Nu såg det genast myycket trevligare ut :D
Sen blommade nästa problem upp. Vi kunde INTE spela något VC spel (Virtual Console - äldre nintendo/supernintendo osv spel som laddas ner till Wii). Så fort vi startade ett sådant spel så blev bilden svart och det stod "fel format". Megasuck...
Till slut gav vi upp och flyttade upp vårat lilla Wii till sovrummet och spelade alla spel där uppe istället..
Nu några månader senare så tröttnade jag på att ha grabbarna i vår säng(!) när dom skulle spela Phantasy Star, så jag tog saken i egna händer och slet ner Wii'n igen och kopplade in den till stora tv'n. Samma problem uppstod självklart igen så mitt hopp om någon mjukvara som skulle ha löst problemet blev snabbt en besvikelse. Så jag bestämde mig för att forumsurfa om saken..
Efter ett par tre timmars forumsurfande så fick jag syn på det mest komiska. En person skrev att han fått detta till svar av nintendo:

"They told me to activate the fix, I had to be in 480i or 576i, start the game, open the operations manual from the home menu, connect a nunchuk to the Wiimote and press A, 2 and Z at the same time. Guess what? It worked!"

Tänkte för mig själv när jag läste detta att det kan ju inte stämma, dom måste skämta? Vi letade en stund efter en sk. fix men hittade inget mer än att det stod i texten om spelen på nedladdningssidan att dom var kompatibla med component kabel. Så jag provade detta detta och.... det funkade... HEELT sjukt :D Vilken helgalen lösning, Nintendo slutar inte att förvåna ^^ Så till er som läser detta och har nå liknande problem, testa. För oss funkade det :D
Så nu har jag äntligen en Wii inkopplad till vår stora tv med komponent kabel utan att behöva byta till komposit kabel när vi ska spela retro spelen. Hur underbart är inte detta? Här ska liras lite wii! ^^ ska nog även ta och beställa hem Wii sports resort, tror det kan vara riktigt roligt. Vara några stycken och tävla i olika sporter till wii'n :)

Ska även tillägga att jag är lite smått sugen på att beställa xbox 360 elite, den nya svarta. Dom har sänkt priset på den nu så den är inte fullt så dyr samt betydligt bättre än den allra första (som vi redan har i våran ägo, är dock urless på den då den låter illa och är stor å klumpig.) samt snyggare. Plus att den som vi har befinner sig för tillfället hos min bror då det var han och tommy & jag som lade ihop till den när den kom ut och jag tycker det är på tok för jobbigt att flytta konsoler fram och tillbaka hela tiden. Köper nog hellre en egen. Det finns ju otroligt många spel till den. Visst ligger min playstation 3 mig närmast hjärtat men vem vill inte utnyttja hela spelmarknaden som finns därute? ^^ är man lite utav en spelgalning så är man..

Sen så kampar jag i princip inne på www.webhallen.com och inväntar att dom ska släppa så att man kan boka kommande Collectors Edition till nya World of Warcraft Cataclysm expansionen. Den är ju ett måste! Har kollat lite om expansionen och jag måste bara säga att denna gång verkar dom verkligen ha slagit huvudet på spiken när det gäller att lyckas med en expansion. Så nytänkande att göra om spelet från början! det är ju klockrent! Kommer nog att bli hur bra som helst, äntligen kan man flyga i den gamla världen ;) Som jag har längtat! Förra expansionen var ju smårolig men ändå på tok för kort enligt min mening. Det kändes bara som en extra patch. Kul ett tag men man tröttnade snabbt efter att ha spelat igenom och upptäckt allt med expansionen på bara några månader.. trist.. Har stor förhoppningar på den kommande expansionen nu, den verkar helt klart lovande :)

Nu känner jag att jag har babblat på nog och gjort det här inlägget på tok för långt ^^ Nu ska jag ta och hämta mig en colaburk från kylen och kolla på när grabbarna spelar Phantasy star i vardagsrummet! äntligen ;)

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar