söndag 6 september 2009

Home sweet home.

Då var man äntligen hemma igen. Denna vecka har varit händelsefull kan man säga. Vi kan ju ta allt från början så att det blir mer förståligt ;)

Allt började på tisdagen den 1:a September då jag hade tid hos barnmorskan. Jag hade ju haft lite småont på höger sida där vid äggstocken i några dagar samt blödigt en aning. Så för säkerhetsskull så tyckte hon att vi skulle göra ett graviditetstest.
Detta visade sig ju då självklart vara positivt! O.O Det går inte att förklara med ord hur shockad jag var. Barnmorskan ringde sen vidare till lindesberg för att boka in ett ultraljud samt blodprov för att försäkra om att det inte var utomkvedshavandeskap.
Så samma dag några timmar senare så var vi i Lindesberg och kollade, ultraljudet visade ingen graviditet alls och man såg inte något konstigt heller. Detta ledde ju till vidare misstanke om utomkveds så ett blodprov fick jag lämna innan vi åkte därifrån, sen skulle jag på återbesök om 2 dagar för ett nytt blodprov för att se om HCG (graviditetshormonet) hade ökat eller minskat.
Allt kändes ju rätt bra och så och vi trodde mer eller mindre att det var ett övergåenede missfall som jag haft, vi tog en tur till Wok House och gottade i oss lite kinamat och så :) Thea var då hemma hos Britt-Marie.
Dagen efter detta då.
Onsdagen den 2:a September.
Denna dag började jag få mer ont nere på höger sida igen, inte allvarligt ont men sådär som man lägger märke till och som skapade oro. Denna gång ringde jag till USÖ för att få tala med någon barnmorska där och eventuellt komma in dit på kontroll. Jag ogillar Lindesbergs lasarett och litar inte alls på dom därinne så jag drar mig in i det längsta för att åka dit. Som tur var så hade dom inga läkare i linde så jag fick åka in till USÖ.
Väl där så tog dom ju ett nytt blodprov och gjorde ännu ett UL, denna gång såg man vätska(blod) i buken samt onormal vävnad runt högra äggstocken. Nu var misstankarna om utomkvedshavandeskap ganska stora. Jag blev inskriven på observation medans vi väntade på svar om blodprovet. Strax efter så kom dom med svaret som visade en ökning utav HCG vilket inte är så normalt om man nu hade haft ett missfall. Så jag blev inbokad på operation nästa dag och dom tog även ett nytt blodprov.
*mega-suck* Har ju blivit opererad 3 ggr tidigare så det här var inge vidare nyheter.
Nästa dag.
Torsdag den 3:e September.
Denna dag var det då dags för operation, blodprovet från gårdagen hade fortfarande ökat men på en onormal nivå så nu stod det i princip klart för att det var utomkvedshavandeskap. Vid middagstiden åkte jag in och opererades, hela den dagen är lite borta för min del då jag sov bort den mer eller mindre. Mådde lite smådåligt efter narkosen och var rätt så yr i huvudet.
Operationen hade iaf gått bra, dom hade tagit bort högra äggledaren samt kollat igenom högra äggstock och så noga så att den inte skulle kunna vrida sig eller liknande.
I ytterkanten av äggledaren fann dom även graviditeten, äggledaren var rätt sliten av sammanväxtningar sen tidigare operationer så det var bara bra att dom tog bort den. Nu i efterhand så är det ju rena turen att vi har Thea då den här risken för utomkvedshavandeskap hela tiden har varit nära när jag haft en sån här äggledare.
Fredag den 4:e September.
Idag kom Tommy och besökte mig, jag junade runt med en morfinpump som gav mig en dos varje gång man tröck typ (minst var 6e minut) så det var rätt nice faktiskt. Ända tills att jag började få bieffekter av morfinet som gjorde mig illmående. Så vi fick koppla bort pumpen och jag fick hålla mig till diklofenak/panodil och ketogan. Fredagen gick faktiskt bra i övrigt, jag mådde bra och åt och drack jättebra :) Men på dagen därpå var desto värre.
Lördag den 5:e September.
Den här dagen var mindre rolig, började någorlunda bra med att jag gick och skapade mig ett par smörgåsar som såg huuur goda ut som helst! åt upp nästan en hel innan jag kände att det tog stopp. En kvart senare spydde jag som en gris.. Provade då istället en liten skål med äppel/kanel kräm och mjölk, samma där.. Det gick en kvart typ sen spydde jag upp det också. Så jag avvaktade lite och tog småsmuttar med vatten då och då, sen tog jag lite värktabletter (diklo och panodil) men då satte det vart igen och allt vatten som jag lyckats smyga ner kom upp igen. Jag var heelt slut! och jag som skulle ha åkt hem den dagen, orkade inte alls det. Kände mig helt matt och förstörd. Så jag fick helt enkelt stanna kvar ännu en dag och hoppas på bättre tider..
Söndag den 6:e September, idag! :D
IDAG fick jag äntligen åka hem, jag var såå sugen på att åka hem så jag vaknade nog 4ggr på natten i hopp om att det var ny dag. Till slut strax före klockan 07.00 så bestämde jag mig för att gå upp, tog lite fil till frukost och sen ringde jag och väckte min kära mor vid 07.40 ^^ hon var inte alls så där jättesugen på att kasta sig upp ur sängen och hämta mig som jag hade hoppats på. Jag fick snällt sitta där och vänta tills klockan var typ 10.50 innan dom kom! lång tid, varje timme kändes som en evighet. Men nu är jag ju äntligen hemma iaf. Det är SÅÅÅÅÅÅ skönt!! Dom här senaste dagarna har varit hemska! det går inte att beskriva med ord hur mycket jag har saknat Thea och Tommy. Hemskt rent ut sagt.
Jag har varit ledsen flera ggr om dagen/natten. och mobilfan dog ju såklart på batteri redan första dagen jag var där så jag hade inte en enda bild på Thea att titta på, det kändes jobbigt också men kanske var lika bra? blir säkert ännu mer jobbigt om man har en bild att titta på.

Så nu sitter man här i soffan men 2 plåster på magen och två veckors sjukskrivning framför sig, blir väl eventuellt mer för jag tror inte att jag kommer krya på mig såpass fort så att jag kan ta hand om Thea efter bara 2 veckor, Tommy går ju på eftermiddagsskift då efter två veckor och det är ju sämsta tänkbara då för då har jag ju hand om henne som längst om man säger så. Just nu får jag ju inte lyfta någonting. Kändes urjobbigt att inte kunna lyfta upp henne ur vaggan nu när jag kom hem, bara det gjorde mig tårögd. Men numera är det tårar av lycka som kommer, äntligen får jag pussa på mina älsklingar igen :)
Har också redan lyckats amma en gång, jag var lite orolig att det skulle krångla till det då hon har fått flaska dom senaste 4-5dagarna, men hon var såå duktig så jag är så stolt! det var precis som om inget hade hänt, precis som om jag hade ammat henne som vanligt alla dessa dagar :) Hur skönt som helst.

Nu blev det här nästan en bok men nu vet ni iaf lite om varför jag inte har uppdaterat bloggen under alla dessa dagar, tänk att man kan bli gravid redan efter 11 veckor efter förlossning? helt otroligt säger jag bara, ska nog ta och köpa mig en sån där trisslott härnäst för lite tur tycker jag ju att jag borde ha nu.
Nu ska jag bara ta det lugnt och fundera på var jag vill ha att äta för nu börjar jag bli riktigt hungrig!
Jag återkommer kanske senare eller imorgon :)
Puss!

3 kommentarer:

  1. Ja, nu har du haft några jobbiga dagar. Skönt att du ändå såg så pigg ut efter allt du gått igenom.
    Nu hoppas vi att du kryar på dig, men du får ta det lugnt. Tur att Tommy får vara hemma och hjälpa dig nu. Du kan ju inte lyfta. Och är det nått så är det ju bara ni hör av er. Ni vet ju vart vi finns.
    Förstår att du längtat efter lilla gumman, när du låg på lasarettet. Men nu är du hemma igen hos din lilla familj.
    Kram från oss
    Britt-Marie & Toni

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj! Vilket drama... skönt att höra att du mår bättre nu iaf. Sköt om dig.

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem igen gumms...
    ta det lugnt nu,krya på dig kram

    SvaraRadera